Es war als würde der Himmel explodieren und seine Herrlichkeit in Millionen von Wasserfällen aus Farben und Sternen ergiessen. Und in der Mitte dieses hellen Wasserstrudels war ein Kern aus blendendem Licht, das aus den Tiefen des Himmels mit beängstigender Geschwindigkeit herabblitzte bis es plötzlich über einem spitzen Felsen vor Franziskus regungslos und heilig innehielt. Es war eine feurige Figur mit Flügeln, an ein feuriges Kreuz genagelt […] Und aus den Wunden in den Händen und Füssen und im Herzen flammten blutige Strahlen. Die funkelnden Gesichtszüge des Wesens trugen den Ausdruck übernatürlicher Schönheit und des Kummers. Es war das Gesicht Jesu und Jesus sprach. Dann schossen plötzlich Ströme aus Feuer und Blut aus Seinen Wunden und durchdrangen Franziskus’ Hände und Füsse mit Nägeln und sein Herz mit dem Stich einer Lanze. Während Franziskus vor Freude und Schmerz schrie, prägte sich das feurige Bild mit aller Liebe, Schönheit und Leid wie ein Spiegelbild auf seinen Leib und verschwand darin. Ein weiterer Schrei drang durch die Luft. Dann sank Franziskus mit Nägeln und Wunden im Körper und mit brennendem Geist und brennender Seele bewusstlos in seinem Blut zu Boden.
Der Absatz weist alle Merkmale der Ekstase auf. Ersetzt man Jesus durch die hübsche Nachbarin, wird der Text zudem schnell zur Darstellung einer ganz anderen Ekstase, einer Ekstase à la Basic Instinct, einer Sweet Ecstasy (was übrigens der englische Titel eines erotischen Dramas mit Pierre Brice und Elke Sommer aus dem Jahr 1962 ist). Die Stigmatisierung des heiligen Franziskus hat darüber hinaus auch einen unbestrittenen Einfluss auf die Kunst. Giotto’s Fresken in der Basilica San Franceso d’Assisi widmen sich dem Thema, wie auch Caravaggio’s Franziskus in Ekstase. In Madonna in Extasy (in der Ausstellung) tauscht Jiri Georg Dokoupil die Protagonisten aus, stellt die religiöse der sexuellen Ekstase gleich, und bringt uns somit in die moderne Zeit der versüssten Ekstase in ihrer verdinglichten, zeitgenössischen Form. Guy Debord schreibt in Die Gesellschaft des Spektakels: „Wie bei dem krampfhaften Taumeln oder den Wundern der Schwärmer des alten religiösen Fetischismus gelangt auch der Warenfetischismus zu Momenten schwärmerischer Erregung.“ Diese Ausstellung soll eine Übersicht über die schwärmerische Erregung süsser Ekstasen bieten.
Gregor Staiger, Mai 2006
Galerie Nicola von Senger is pleased to present the group exhibition Sweet Ecstasy. Ecstasy is a loaded term with many religious connotations and, since the 60s at the very latest, a word with a predominantly sexual meaning – the cheap thrill of a brief encounter. “Sex sells” marketing strategies and the proliferation of morally dubious images have penetrated contemporary culture and were quickly echoed in art. Albeit religious, the picturesque description of the stigmatisation of Saint Francis of Assisi from the early 13th century may just be the best text on the subject:
It was as though the heavens were exploding and splashing forth all their glory in millions of waterfalls of colors and stars. And in the center of that bright whirlpool was a core of blinding light that flashed down from the depths of the sky with terrifying speed until suddenly it stopped, motionless and sacred, above a pointed rock in front of Francis. It was a fiery figure with wings, nailed to a cross of fire. […] And the wounds in the hands and feet and heart were blazing rays of blood. The sparkling features of the Being wore an expression of supernatural beauty and grief. It was the face of Jesus, and Jesus spoke. Then suddenly streams of fire and blood shot from His wounds and pierced the hands and feet of Francis with nails and his heart with the stab of a lance. As Francis uttered a mighty shout of joy and pain, the fiery image impressed itself into his body, as into a mirrored reflection of itself, with all its love, its beauty, and its grief. And it vanished within him. Another cry pierced the air. Then, with nails and wounds through his body, and with his soul and spirit aflame, Francis sank down, unconscious, in his blood.
The passage has all the trappings of ecstasy. Through a small number of substitutions, such as Jesus with the girl next door, the text quickly takes on the character of a (not) altogether different ecstasy à la Basic Instinct, a sweet ecstasy (which happens to be the title of an erotic 1962 drama starring Pierre Brice and Elke Sommer). The stigmatisation of St. Francis had an impressive impact on art. Giotto painted powerful frescoes about the event in the Upper Church of the Basilica of San Francesco d’Assisi. Caravaggio’s more subdued St. Francis in Ecstasy is a well-known successor. Jiri Georg Dokoupil’s Madonna in Extasy (in the exhibition), which directly likens religious to sexual ecstasy, performs the exchange of protagonists and bridges the gap to modern times and the sweetening of ecstasy into its commodified, contemporary state. As Guy Debord remarked in The Society of the Spectacle: “The fetishism of commodities reaches moments of fervent exaltation similar to the ecstasies of the convulsions and miracles of the old religious fetishism.” This exhibition surveys the near-religious “fervent exaltation” of sweet ecstasies.
Gregor Staiger, May 2006